
Steeds meer ondernemers merken het: online wordt steeds belangrijker. Hoe kun je er voor zorgen dat je als kleine speler toch online een beter resultaat kan halen? Wij geven je een aantal handige tips zodat je snel aan de slag kan.
1. Schakel een professional in
De wereld van online marketing is ingewikkeld. Zeker als jouw focus meer ligt op het inkopen en verkopen van producten. Dan komt daar ook nog eens bij dat de wereld van online marketing zich blijft ontwikkelen. Iedere maand komen er wel weer nieuwe ontwikkelingen bij waar je rekening mee moet houden. Jij als ondernemer hebt daar natuurlijk geen tijd voor. Het kan daarom slim zijn om een professional in te schakelen voor jouw seo optimalisatie. Het hoeft niet te betekenen dat je alles uit handen geeft. Je kan namelijk ook een samenwerking met een specialist aangaan zodat hij of zij jou sturing kan geven. Zo heb je het zelf in de hand, maar is er altijd een specialist die met je mee kan kijken als dat nodig is.
2. Focus op lokale marketing
Als ondernemer is het verstandig om eerst in te zetten op lokale marketing. Niet alleen is het zo makkelijker om je doelgroep te bereiken, het kan ook nog eens met een lager budget. Dit kan door social media, maar ook met andere advertenties. Daarnaast kan je nog wat lokale kranten benaderen voor een advertorial. Wat je als kleine ondernemer ook zoveel mogelijk moet gebruiken is de gunfactor. Het is waarschijnlijk dat jouw service een stuk beter en vooral persoonlijker is dan jouw grote concurrenten. Maak dan ook gebruik van de gunfactor! Mensen willen graag wat voor je doen vanwege dit persoonlijke contact. Vraag of ze eens iets willen sharen op social media, of laat ze mond tot mond reclame voor je maken.
3. Ga de concurrentie niet aan met de grootste spelers
Hoe verleidelijk het soms ook is, ga niet gelijk de concurrentie aan met de grote partijen. Hier ga je het namelijk nooit van winnen. Probeer in plaats daarvan op zoek te gaan naar de kansen in de markt. In online marketing wordt dit ook wel de long tail genoemd. 10 goede posities op long tail zoekwoorden zijn meer waard dan 2 short tail zoekwoorden die niet goed presteren.
Hopelijk weet jij nu beter waar je moet beginnen met het opstellen van jouw marketingstrategie.